Το καινοτόμο εκπαιδευτικό μοντέλο του Κέντρου «ΓΕΝΑΘΛΟΝ» έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο της Βιωματικής Μάθησης μέσω της Τέχνης και με βάση τη Συστημική Καταξιωτική Προσέγγιση. Χρησιμοποιεί ως εργαλεία συγκεκριμένες μεθοδολογίες, όπως αυτές αναφέρονται παρακάτω.
Βασίζεται στη διαπίστωση ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν μέσα από τη σχέση που αναπτύσσουν με τους ανθρώπους, με το περιβάλλον, με βιβλία, με έντυπα και ηλεκτρονικά βοηθήματα. Η γνώση είναι οργανωμένη μάθηση, η οποία οργανώνεται από την ικανότητά μας να συνδέουμε πνευματικά, συναισθηματικά και σωματικά, ό,τι μαθαίνουμε με ό,τι ήδη γνωρίζουμε. Στη συνέχεια αντιλαμβανόμαστε ότι γνωρίζουμε πως γνωρίζουμε.
Δημιουργούμε, λοιπόν, ένα περιβάλλον αποδοχής και σεβασμού, που εστιάζει στις ικανότητες, τις δυνάμεις και τις αξίες του καθενός/της καθεμιάς και ελευθερώνει τη δυναμική της μάθησης. Η μαθησιακή διαδικασία γίνεται συν-δημιουργία μεταξύ δασκάλου-μαθητή, εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου, όπου όλοι συν-εξελίσσονται και καθρεφτίζουν ο ένας τη μάθηση του άλλου, η οποία, με τον τρόπο αυτό, γίνεται γνώση. Χρησιμοποιούμε ειδικές τεχνικές ομάδας, οι οποίες προάγουν την ικανότητα παρατήρησης του εαυτού από μία μετα-θέση, έτσι που οι συμμετέχοντες έχουν την ευθύνη της μάθησης και η γνώση γίνεται μέρος της ταυτότητάς τους.
Γίνεται προφανές ότι το έργο του συντονιστή στη βιωματική/δημιουργική διαδικασία είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ο συντονιστής είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία ενός ασφαλούς πλαισίου, για την τήρηση των κανόνων και των ορίων, προκειμένου οι συμμετέχοντες να μπορέσουν σταδιακά να αισθανθούν ασφάλεια, αποδοχή και ελευθερία έκφρασης (Douglas, 1995). Για να μπορέσει να το καταφέρει αυτό, ο συντονιστής θα πρέπει να αποδεχτεί και να σεβαστεί το κάθε μέλος της ομάδας, χωρίς ερμηνείες, αμφιβολίες και κριτική. Προσπαθεί μόνο να διευκολύνει τα μέλη να αναρωτηθούν για τον εαυτό τους και να βρουν τρόπους να επικοινωνήσουν και να σχετιστούν με τους άλλους, σε μία διεργασία αμοιβαίας ωρίμανσης και εξέλιξης.
Ελεάνα Κουμπή, Αγγέλα Μούγερ, Ιουλία Μπαλάσκα, Παύλος Χραμπάνης
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλώ επιλέξτε μία από τις παρακάτω μεθοδολογίες:
Καταξιωτική Διερεύνηση (Appreciative Inquiry)
Εργαστήρι Θεατρικής Γραφής και Παράστασης του Θεάτρου ο Κόσμος (ετοιμάζεται)
Εναλλακτική Προσέγγιση της Φωτογραφίας
Κουκλοθέατρο ως εργαλείο ευαισθητοποίησης